Kapcsolódás

"Az egyik legfőbb döntés, amit életünkben hozunk, a választás;

- jelenlét és kapcsolódás vagy

- felszínes mondatváltás.”

Marshall Rosenberg klinikai szakpszichológus az együttműködő kommunikáció kifejlesztője

Bevezető

Több száz tanácsadói, mentori és coaching óra tapasztalata alapján bátran állítom, hogy az emberek közötti személyes kapcsolat minősége a legfontosabb tényező.

Személyes meggyőződésemet egy 1992-ben készült tanulmány is alátámasztja, melyet még ma is szívesen idéznek az őszinte tanácsadók és coachok.

Lambert (1992) és kutató csapata a Brigham Young Egyetemen lenyűgöző összefoglalót írtak arról, hogy valójában mi működik a terápiában, és mi eredményezi a „szívbéli állapotban és lélekben a változást”.

Négy területre osztotta fel a változást előidéző körülményeket.

40 % a kliens életkörülményei és a hozott tapasztalatok

30 % kapcsolati tényezők

15% Placebo, a remény és a várakozás

15% a modellek alkalmazott technikák


Az egyes körülmények hatásáról lehetnek különböző nézetek, azonban teljesen nyilván való, hogy a kapcsolati tényezők hangsúlyosak.

Személyes elköteleződésem: minden ülésen törekedek az aktív, empatikus jelenlétre, a természetesen őszinte érdeklődésre és az önazonos kapcsolódásra.


Meggyőződésem, hogy minden kapcsolatban fontos a személyes kapcsolódás minősége.

A vezetésben minden magában foglalja az erős és bizalmi kapcsolatok kialakítását.

A vezetés mindazzal foglalkozik, hogyan viszonyulsz másokhoz, valamint a kapcsolatok struktúrájához és a minőségéhez. Minél magasabbra kerülsz egy szervezetben, annál kevésbé lesznek fontosak a technikai képességeid, és annál inkább számítanak az interperszonális készségek.

Az egyik legfontosabb vezetői képesség – és egyben a leggyakrabban félreértett képesség - az érzelmi kapcsolat kialakításának képessége. Emberi kapcsolatról van szó - egyik embertől a másikig.

Egy csapat sikerességének a szempontjából fontos tényező a kapcsolatok minősége. A közösség tagjai szívesebben dolgoznak a szervezet céljaiért, ha sikerül valóban megélniük, hogy a személyük is fontos a cég számára és nemcsak a feladat elvégzése.

Számos vezetéssel foglalkozó szakirodalom jelentős része technikákkal, modellek foglalkozik. Én magam is tanácsadó korszakomban nagyon bíztam a menedzsment modellekben. Természetesen meg van a helyük a vezetésben. Azonban egyetlen szakkönyvben sem olvastam legalább lábjegyzetben: „Figyelem! Ez a modell akkor működik, ha résztvevők kapcsolódnak egymáshoz.”

Ma már tudom, hogy az emberek közötti kapcsolat minősége sokkal fontosabb, a modelleknél és a módszereknél.

Ezért személyes preferenciám a folyamatok optimalizálása helyett az emberek közötti kapcsolat minőségjavítására terelődött.

Üzleti értelemben a kapcsolódás három irányultságáról szoktam beszélni:

  • Önmagamhoz, ez az aktív jelenlét, modern szóval Mindfullness
  • Szervezeten belül a munkatársakhoz
  • Szervezeten kívül vevőkhöz, beszállítókhoz

A kapcsolatformálás gyakorlati megvalósítása és nehézségei:

Tedd az embereket a dolgok, folyamatok elé!

Ez egyszerűen hangzik. Az embereket szándékosan és igen tudatosan a „dolgok” elé helyezni. Különben a napi rutinok, telefonok, tucatnyi e-mail és a ránk háruló feladatok elvonják a figyelmünket.

Aki töretlenül foglalkozik az emberekkel, az elkötelezettségre és hűségre számíthat.

Fejleszd embertársaidhoz a kapcsolódási képességet!

Vezetőként fejlessze a másokkal való kapcsolat képességét és szánjon embertársaira időt és energiát. A vezetők értelemszerűen más embereken keresztül végzik a munkájukat, és mégis mennyire könnyű ezt szem elől téveszteni, és a munka mennyiségére, a feladatokra, a kimenetre és az elvégzendő munkákra összpontosítani.

Az irónia az, hogy ha az elvégzendő feladatok helyett minél jobban a kapcsolatok minőségére összpontosít, annál nagyobb eredményre számíthat.

Aktív Hallgatás.

Tényleg hallgass, méghozzá empatikus figyelemmel és

őszinte érdeklődéssel.

A hallgatás segít az embereknek abban, hogy fontosnak érezzék magukat minden interakcióban, legyen szó telefonhívásról, személyes beszélgetésről, e-mailről vagy csevegésről. Rendszeresen hallgasd meg, szánjál időt arra, hogy megértsd és reagálj a körülötted lévő emberek aggodalmaira, de főleg a szükségleteikre.

Meghallgatásra és megértésre sokan vágynak. Mi történik, ha megkapják, amire vágynak?

A vállalkozás sikerei iránt elkötelezett dolgozók lesznek!

A kapcsolatteremtés tanult készség. Úgy gondolom, hogy a coaching készségek az egyik leghatékonyabb eszköz a vezetők számára, hogy megtanulják, hogyan lehet valóban és hitelesen kapcsolatba lépni az általuk vezetettekkel.

Csodák szemtanúja lehetsz.

Még nincs coachod? Arra biztatlak, hogy legalább egy beszélgetésnyi időre lépjél kapcsolatba egy szakemberrel.

Mi várható a szervezetet átfogó coaching hatására?

Az érzelmi kapcsolat élmény

Az érzelmi kapcsolat meghatározhatja a kapcsolat erősségét

Az érzelmi kapcsolat ösztönzi a hűséget és az érdekképviseletet

Az érzelmi kapcsolat fokozza a részvételt és az elkötelezettséget

Mi történik az érzelmi kapcsolat nélküli szervezetekben?

Az alkalmazottak elszakadnak munkájuktól, vezetőiktől és azoktól a vállalatoktól, amelyeknek dolgoznak. Nincs motivációjuk arra, hogy többet tegyenek meg, mint a tőlük elvárt minimális erőfeszítés, és nincs motivációjuk maradni, ha jobb lehetőségek adódnak.

"Megtanultam, hogy az emberek el fogják felejteni, amit mondtál, az emberek el fogják felejteni, amit tettél, de az emberek soha nem fogják elfelejteni, milyen érzéseket keltett bennük."

Maya Angelou, amerikai önéletrajzíró és költő


Merj az lenni, aki te vagy!

Mindenkiben benne van a lehetőség valami egyedi, nagy dolog eléréséhez.

A változtatás a bennünk rejlő, emberi önmagunk feltárásán múlik.


Hivatkozások

Főkép: Peggy und Marco Lachmann-Anke

https://centerforcoachingexcellence.com/emotional-connections

Lambert, M.J. (1992) Implications of outcome research for psychotherapy integration. In J.C.

Norcross & M.R. Goldfried (Eds.),Handbook of psychotherapy integration(pp. 94-129). New York: Basic Books.


A témában más cikkek

Tisztánlátás

"A tisztánlátás az élet olyan ajándéka, amely gyakran megkésve érkezik."

Wass Albert

Öncoaching
A Selfcoaching, hasonlóan a coaching beszélgetéshez a személyes növekedés és fejlődés folyamata. Talán értelmezhető saját gondolkodásunk strukturált vezetése és a meglátásaink a megoldás felé történő megváltoztatásának önfejlesztő gyakorlataként.
A coaching hatása
A legkomplexebb kérdésekre is lehet néha kézenfekvően egyszerű a válasz és egyszerű kérdésekre olykor meglepően összetett a válasz.